Tweede bruinvisscan in de Oosterschelde! - Reisverslag uit Burghsluis, Nederland van Froukje - WaarBenJij.nu Tweede bruinvisscan in de Oosterschelde! - Reisverslag uit Burghsluis, Nederland van Froukje - WaarBenJij.nu

Tweede bruinvisscan in de Oosterschelde!

Door: Froukje Zumbrink

Blijf op de hoogte en volg Froukje

20 Mei 2010 | Nederland, Burghsluis

Hi collega's, bootgenoten en anderen!

Aanstaande zaterdag op biodiversiteitsdag is het zover, dan vindt de tweede bruinvisscan in de Oosterschelde plaats!

Vorig jaar (19 september 2009) vond de eerste bruinvisscan plaats, waarbij maar liefst 37 bruinvissen, waaronder vijf kalfjes, werden geteld! De bruinvisscan is een initiatief van Stichting Rugvin en het Wereld Natuur Fonds. Vorig jaar mochten twaalf WNF-LifeGuards meehelpen met de telling. Dit jaar zal ik, samen met WNFer Angelique Valencia, als gast deelnemen aan de scan! :-) Natuurlijk wil ik jullie deze mooie dag niet ontnemen en zal ik op deze blog verslag doen van de scan!

Momenteel is er vrij weinig bekend over de populatie bruinvissen in de Oosterschelde. De Oosterschelde staat alleen in verbinding met de Noordzee, waar de bruinvissen vandaan komen, via een aantal schuifdeuren in de keren, die bij springtij en zware storm worden gesloten. Over het algemeen is het erg lawaaierig bij deze schuifdeuren, iets waar bruinvissen niet van houden. Echter, bij de wisseling van eb en vloed is het relatief geluidsarm bij de openingen, dus dan zwemmen er wellicht bruinvissen in en uit. Of dit daadwerkelijk zo is, of er meer bruinvissen in- dan uitzwemmen, hoeveel bruinvissen er überhaupt zitten en of dit aantal verschilt door de seizoenen heen, zal onderzoek moeten uitwijzen. Vandaar deze scan.

De bruinvis, ook wel de Phocoena phocoena (Latijn), is donkergrijs van kleur, kenmerkt zich door een brede driehoekige rugvin met een stompe punt, weegt tussen de 50–70 kilo en kan een lengte van ongeveer 1.80 m en een leeftijd van 24 jaar bereiken. Ze worden officieel goed beschermd, maar desondanks worden er elk jaar 10.000 bruinvissen (!!) per ongeluk in netten gevangen, waarna ze veelal verdrinken. Tijd voor de viswijzer dus, om ervoor te zorgen dat jouw maaltijd geen vervelende bijvangsten heeft opgeleverd: http://www.wnf.nl/viswijzer/.

Met negen boten (zie afbeelding voor de vaarroutes) zullen we, bewapend met warme kledij, zonnebril, camera, verrekijker en hydrofoon (om de ultrasone geluiden van de bruinvissen op te vangen), de Oosterschelde afspeuren op bruinvissen. Hoeveel bruinvissen zullen we dit jaar tellen? Ik ben benieuwd naar jullie verwachtingen, doe mee aan onze poll en stem op http://twp.li/dpy9 wanneer je denkt dat het er meer dan vorig jaar (37) zullen zijn of stem op http://twp.li/hk3c wanneer je de indruk hebt dat er dit jaar minder bruinvissen zullen worden geteld.

Mochten jullie nog bruinvisgerelateerde vragen hebben, laat het me weten, dan vraag ik het zaterdag aan de experts! Ook andere vragen, tips, succeswensingen, etc. zijn welkom, altijd leuk om te lezen!

Ik heb er zin in! Het schijnt mooi weer te worden...

Groetjes,
Froukje


PS: Voor meer informatie over Stichting Rugvin, een non-profit organisatie die meer inzicht wil krijgen over de walvisachtigen in de Nederlandse wateren, kijk op: http://www.rugvin.nl/

  • 20 Mei 2010 - 15:04

    Arjan:

    Heb net gestemd, het worden er 40 denk ik!

    Veel plezier en succes zaterdag.

  • 21 Mei 2010 - 09:53

    Willy-Anne:

    Ik mag niet meer stemmen :(

    Veel plezier morgen!

  • 21 Mei 2010 - 10:03

    Froukje:

    Hi Willy-Anne!

    Als het goed is moet het wel lukken als je het vanaf een andere locatie probeert (bijvoorbeeld thuis?)..

    Stemze!

  • 21 Mei 2010 - 13:57

    Anouk:

    Ik ben heel benieuwd naar je verhalen, leuk!

  • 21 Mei 2010 - 14:18

    Birgit:

    Dat is leuk! Ik zit bij Stichting Rugvin als vrijwilliger en ik ga morgen ook lekker bruinvissen spotten! Mocht je vanuit een andere haven vertrekken: dan veel plezier!
    Groetjes Birgit

  • 21 Mei 2010 - 14:31

    Angelique :

    Hey froukje, ik ben benieuwd hoe de telling in zn werk gaat?!

    Heb er zin in, tot morgen! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Froukje

Ik ben bij het Wereld Natuur Fonds werkzaam als stagiaire online. In dit dagboek zal ik verslag doen van mijn werkgerelateerde bezoeken, te beginnen met een trip naar de Oosterschelde om aldaar deel te nemen aan een bruinvisscan.

Actief sinds 20 Mei 2010
Verslag gelezen: 1359
Totaal aantal bezoekers 17559

Voorgaande reizen:

22 Mei 2010 - 22 Mei 2010

Bruinvisscan in de Oosterschelde

Landen bezocht: